пʼятниця, 28 листопада 2014 р.

Відкритий урок з хімії 9 клас "Сахароза"

Відкритий урок з хімії  9 клас
Тема  Сахароза: склад молекули, поширення в природі.  Загальна схема виробництва цукру



Мета

Навчальна:  Ознайомити учнів зі складом і фізичними властивостями сахарози, її поширенням у природі і значенням як харчового продукту. Розглянути процес одержання сахарози з цукрового буряку.

Виховна:

·       виховувати акуратність, спостережливість;

·       прищепити інтерес до теми;

·       викликати допитливість;

·       привчати до культури спілкування;

·       перевірити вміння використовувати знання на практиці.

Розвивальна:

·       розвивати уміння прогнозувати та відстоювати свою власну точку зору;

·       розвивати уважність;

·       розвивати пізнавальні здібності.

Обладнання  й матеріали:

Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця «Класифікація вуглеводів», штатив з пробірками, спиртівка або пальник, ЕОМ, розчини: сахарози, сульфатної кислоти.

Базові поняття  й терміни Вуглеводи, моносахариди, дисахариди, глюкоза, фруктоза, сахароза.

Тип уроку . Комбінований.

Методи і прийоми: словесний (слово вчителя, колективне обговорення, доповідь), наочний (ілюстраційний матеріал), демонстраційний (демонстрація досліду, перегляд відео), проблемно-пошуковий (розв’язування задач, дослідження проблеми)







Структура уроку

І. Пропедевтична практика…………………………………………………5 хв
II. Орієнтація …………………………………………………………………1 хв
III. Презентація……………………………………………………………… 9 хв

1. Фізичні властивості сахарози.

2. Хімічні властивості й будова молекули сахарози.

3. Одержання сахарози з цукрового буряку.

4. Застосування.

IV. Практика на прикладах………………………………………………10 хв

Демонстрація досліду «чорний палець» (ЕОМ)

Демонстрація Горіння цукру

Ø  П.П. Попель, Л.С. Крикля параграф 30 ст.. 175-180 

Ø  Граніна Т.М. Хімія 11 клас. Плани – конспекти уроків. Видавництво „Ранок” , м. Харків ст.. 141-146

V. Керована практика ………………………………………………….....8 хв

Ø  Ярошенко О.Г. Перевір, як ти знаєш органічну хімію Для учнів 10-11 класів Київ ТОВ „ЛДЛ” 2000 ст 64

Ø  П.П. Попель, Л.С. Крикля параграф 30 ст.. 175-180 №270

Ø  Ярошенко О.Г. Збірник задач з хімії

 VI. Незалежна практика в класі ………………………………………..10 хв
VII. Домашня самостійна робота …………………………………………2хв
І. Пропедевтична практика

Робота біля дошки

Вправа №264 ст. 175

Який об’єм вуглекислого газу виділиться при повному перетворенні 90 г глюкози на етиловий спирт під час бродіння?

Дано                                                   90 г                                х л    

m  (С6H12O6 ) – 90 г                        С6H12O6 = 2С2H5OH  + 2CO2

M6H12O6) – 180г/моль                М-180г/моль                       Vm-22,4 л/моль

                                                         n = n(С6H12O6 )= = 0,5 моль

V (CO2) - ?                                         ;   ;        Х=                                                       n(CO2)=1 моль

                                                        ;    V(CO2)=

Відповідь: V(CO2)=22,4 л



Тестова  перевірка знань по темі «Глюкоза»

Для відповіді необхідно записати номер завдання, а потім відповідь: літери, якими позначені правильні відповіді.




1. Серед наведених формул сполук формулі глюкози відповідає:

а) С6Н1205;

б) С6Н1206;

в) С12Н22О11;

г) С6Н10О5

2. До складу молекули глюкози входять функціональні групи:

а) карбоксильна і гідроксильна;

б)альдегідна і карбоксильна;

в)    гідроксильна та карбоксильна;

г) альдегідна і гідроксильна.

3. Глюкоза належить до класу:

а)    кислот;

б)альдегідів;

в)    альдегідоспиртів;

г) спиртів.

4. Глюкоза виявляє такі фізичні властивості:

а) безбарвна рідина;

б)    безбарвна кристалічна речовина;

в) нерозчинна у воді;

г) солодка на смак;

д)добре розчинна у воді.

5. З допомогою реакції з купрум(ІІ) гідроксидом без нагрівання можна довести, що глюкоза виявляє властивості:

а) одноатомних спиртів;

б)  карбонових кислот;

в) багатоатомних спиртів.

6. Характерною ознакою реакції взаємодії глюкози з купрум(ІІ) гідро­ксидом є:

а)  виділення металу;

б)поява запаху;

в)утворення розчину синього кольору;

г) утворення осаду червоного кольору.

7. З допомогою реакції «срібного дзеркала» можна довести, що глюкоза виявляє властивості:

а) багатоатомних спиртів;

б)  альдегідів;

в)  одноатомних спиртів;

г) карбонових кислот.

8. Характерною ознакою реакції «срібного дзеркала» є:

а) поява запаху;

б)виділення металу;

в)утворення осаду червоного кольору;

г) утворення розчину синього кольору.

9. Продуктом молочно-кислого бродіння глюкози є:

а) вода;

б)сахароза;

в)  молочна кислота;

г) етанол.

10. Продуктом спиртового бродіння глюкози є:

а)   вода;

б)етанол;

в)  фруктоза;

г) сахароза.

Відповіді: (на дошці) Самостійна перевірка


1-б
2-г
3
4-б,г,д
5
6-в
7-б
8-б
9-в
10-б


II. Орієнтація

Тема уроку – «Сахароза». (Запис в зошиті) Чому так необхідно познайомитися з сахарозою? Тому, що це речовина, яка відіграє величезну роль у обміні речовин у організмі людини.

(Запис на дошці) На сьогоднішньому уроці ви повинні дізнатися про склад, будову, фізичні властивості, застосування, поширення у природі, хімічні властивості, зумовлені будовою, а також специфічні властивості сахарози

Ви повинні підтвердити свої уміння: доводити будову речовини сахарози, писати рівняння хімічних реакцій, розв'язувати задачі.

III. Презентація

IV. Практика на прикладах

Розповідь учителя. У Індії ще 2000 років тому виробляли кристалічний цукор з очерету. Коли Олександр Македонський дістався до індійської території, він був здивований процесом отримання меду без використання бджіл (тобто, штучного меду з цукру).

У 1747 році німецький хімік Андреас Маргаф (Andreas Marggraf) виявив, що цукор в цукровому буряці ідентичний такому в цукровій тростині. Це відкриття відкрило дорогу виробництву цукру в північних регіонах – перший цукровий завод, одержуючий цукор з буряка, запрацював в 1802 році.

Сахароза, яку ще називають буряковим, або тростинним, цукром — найважливіша сполука з дисахаридів. Молекулярна формула її — С12Н22О11 (запис в зошиті). Структурна формула на дошці (робота з дошкою). У великих кількостях сахароза міститься у буряках і стеблах цукрової тростини, а також у березовому і кленовому соках, у багатьох плодах і овочах (робота з дошкою).

Колективне обговорення

Фізичні властивості: сахароза (звичайний цукор) — біла кристалічна речовина, солодка на смак (солодша за глюкозу), добре розчинна у воді (при 200С -203 г речовини у 100 г води, при 100 0С- 487 г). насичений розчин має високу в’язкість (сироп) (запис в зошиті).

Хімічні властивості.  У молекулі сахарози немає альдегідної карбонільної групи. Тому властивості відрізняються від властивостей моносахаридів.

Гідроліз. Важлива хімічна властивість сахарози — здатність до гідролізу (при нагріванні і наявності іонів водню як каталізатора). При цьому з однієї молекули сахарози утворюється молекула глюкози й молекула фруктози:

С12Н22О11+ Н2О -> С6Н12О6 + С6Н12О6

(Запис рівняння в зошит). Це підтверджує, що молекули сахарози складаються із сполучених один з одним залишків молекул глюкози і фруктози за допомогою атомів Оксигену. Сахарозу порівняно з глюкозою можна розглядати ніби подвійним цукром, через що вона й належить до дисахаридів.

Реакція з купрум (ІІ) гідро­ксидом. У молекулі сахарози міститься кілька гідроксильних груп. Тому сполука, як гліцерин і глюкоза, взаємодіє з купрум (ІІ) гідро­ксидом. При добавлянні розчину сахарози до осаду купрум (ІІ) гідро­ксиду  він розчиняється; рідина забарвлюється в синій колір. Однак, на відмінку від глюкози, сахароза не відновлює купрум (ІІ) гідро­ксид до купрум (І) о­ксиду.

Дегідратація. 

При дії на сахарозу концентрованої сульфатної кислоти органічна сполука починає розкладатися:кислота «відбирає» у молекул цукру молекули води.

Демонстрація досліду на ЕОМ

Робота з підручником мал..101  ст.. 173

                              Н2SO4 (конц.)        

С12Н22О11                     12С +11 Н2О

(Запис рівняння в зошит)

Окиснення. Повне окиснення відбувається при її горінні.

Демонстрація досліду Горіння цукру . Цукор не горить. Проте якщо на грудочку цукру насипати трохи попелу від цигарки і піднести запалений сірник, цукор загориться. Попіл є каталізатором цієї реакції.

Розповідь учителя В Україні сахарозу добувають із соку буряків. Вона не лише важливий продукт харчування — її похідні використовуються в техніці, наприклад як пластифікатори у виробництві пластмас. Вона застосовується також для виготовлення деяких ліків, мікстур для дітей, сиропів тощо.

Колективне обговорення (Робота з дошкою)

Схема виробництва сахарози із цукрового буряка

                                                              Дифузія (Гаряча вода)







                                                



 

                                       Сатурація  CO2                                                                             Дефекація

CaCO3                                                                                                                                                                              Сa(OH)2





                

                

                 Випаровування                                                                   Нерозчинні солі

                                                                                                                                кальцію   













V. Керована практика

Робота з картками

У вапняному видділенні здійснюються такі перетворення :

CaCO3                  CaO       Сa(OH)2



CaCO3                   CaO + СO2



CaO  + H2O    =   Сa(OH)2

Вправа № 273 ст.180

Змішали 200 г розчину сахарози з масовою часткою сполуки 5% і 300 г розчину сахарози з масовою часткою сполуки 20%. Обчисліть масову частку сахарози в утвореному розчині.

Дано:

m1(С12Н22О11) -200г            

W1 -5% (0.05)

m2(С12Н22О11) -300г        

W1 -20% (0.2)                  

W(С12Н22О11) - ?              

                                         

                                           

Відповідь: W(С12Н22О11)=14%



VI. Незалежна практика в класі

Вправа №272 ст. 180

Яку масу сахарози потрібно взяти для виготовлення 500 г розчину з масовою часткою сполуки 10%?
Дано:

m(розчину) -500г    

W -10%                      

 


m(С12Н22О11) -?        



Відповідь: m(С12Н22О11) =50г





Вправа № 271 ст. 180

Обчисліть масові частки елементів у сахарозі

С12Н22О11           



 

             

             

           





Відповідь:, ,

 Експрес-контроль за темою «Сахароза»

1.   Серед наведених нижче формул укажіть формулу сахарози.

а)С12Н22О11;              б)(С6Н10О5)n;          в)С6НІ2О6.

2.   Які з наведених нижче вуглеводів утворюються при гідролізі сахарози?

а) Глюкоза;              б) рибоза;               в) фруктоза;         г) галактоза.

3.   Яку функцію виконують вуглеводи в живих організмах?

а) Енергетичну;        б) захисну;             в) будівельну.

4.   Укажіть назву речовини, формула якої С12Н22О11.

а) Глюкоза;               б) гексоза;              в) сахароза.

5.   Серед наведених нижче речовин укажіть природний полімер:            

а) целюлоза;             б) глюкоза;             в) етиловий спирт.                  

6.   Реактив, за допомогою якого можна визначити наявність крохмалю в досліджуваній речовині:                                                                   

а)  амоніачний розчин аргентум(І) оксиду;                                       

б)  розчин сульфатної кислоти;                                                             

в)  спиртовий розчин йоду.

Відповіді: (на дошці)

1 – а

2 – а,в

3 – а

4 – в

5 – а

6 -  в

VII. Домашня самостійна робота (на дошці)

·       П.П. Попель, Л.С. Крикля параграф 30 ст.. 175-180

Середній рівень Вправа № 271 ст. 180

Достатній і високий рівні Вправа №274 ст. 180

Немає коментарів:

Дописати коментар